I media nel continente africano non stanno cercando una via di uscita dalla crisi: al contrario, si stanno aprendo un varco nella “tempesta perfetta” dovuta alla combinazione di questi fattori:
– crescita economica
– crescita della popolazione
– espansione della telefonia mobile senza precedenti
– tecnologie a basso costo disponibili su larga scala
Il risultato? Un continente di early adopters da conquistare e da rendere protagonisti. In Africa i consumatori di notizie sono in aumento, non in diminuzione e il “citizen engagement” diventa il business model da inseguire.
“We need to reboot journalism in the continent: ethics and innovation” #Africa #ijf14
— Lou Del Bello (@LouDelBello) 30 Aprile 2014
As @AMahtarBa told #ijf14, accuracy integrity are key for future of African media. pic.twitter.com/SqBY5SkaEr Cc @AfricaCheck #factcheck
— Peter Cunliffe-Jones (@PCunliffeJones) 30 Aprile 2014
Importante sessione sul futuro dei Media Africani #ijf14: sfruttare il ritardo x evitare gli errori del Nord d/mondo pic.twitter.com/K9cn6dVnWE
— Mario Tedeschini-Lal (@tedeschini) 30 Aprile 2014
In English: the African continent is experiencing a perfect storm given by: growing economies, growing mobile market, growing population, availability of low cost technology:
Why Africa matters: young population, growing economy, new middle class, varied media landscape. If you care about it follow @MKaigwa #ijf14
— Alessandro Ceschi (@aleceschi) 30 Aprile 2014
From the hopeless continent to rising star:
.@mkaigwa: New technologies will bring a new vision of Africa, made not only of riots, famine and diamonds #ijf14
— journalism festival (@journalismfest) 30 Aprile 2014
Open data and transparency: opportunities pursued by corporations, civic organizations and governments. Citizen engagement as business model (“People empowerment cannot be stopped”, all the speakers said.):
Interesting #ijf14 panel: @justinarenstein: govt transparency in Africa driven not so much by pressure from activists as by tradit media
— Tom Kent (@tjrkent) 30 Aprile 2014
#ijf14 Hacks and Hackers Africa have 35000+ volunteers in 16 countries building reusable news tools for under $500 each @justinarenstein
— Raju Narisetti (@raju) 30 Aprile 2014
Fact checking e Africa: ecco http://t.co/Rdn3ziLIg4 #ijf14 cc @ONA
— Mario Tedeschini-Lal (@tedeschini) 30 Aprile 2014
Future trends: Whatsapp and social tv (engagement!)
The Future of African media – mobiles have been the game changer in Africa whatsapp will be one of single defining trends next year #ijf14
— Jessica Thomas (@JessicaThomas95) 30 Aprile 2014
The video of the panel:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7MA42LCEYgM&w=640&h=360]